Vanaf 1945, net na de oorlog toen de wederopbouw van de Groningse scheepswerven van start ging, was er een grote vraag naar zuurstof voor de las- en snij werkzaamheden. De familie Holthausen voorzag deze behoefte en richtte C. G. Holthausen op.

De behoefte van gas werd steeds groter waardoor de familie Holthausen naast zuurstof ook andere gassen ging uitleveren. Dit heeft ervoor gezorgd dat we vanaf heden technisch gas, medisch gas als recreatie gas leveren voor zakelijke als particuliere klanten.

Maar, daar was gas gebruikt wordt, zijn ook gasbenodigdheden benodigd. In Hoogezand hebben we onze eigen winkel waar u alles voor gas kunt vinden. Onze winkel heeft een eigen vulstation waar we onze propaan en heftruckgasflessen op een veilige manier voor u kunnen vullen.

Het werken met gas brengt natuurlijk risico’s met zich mee. Dit zag de familie Holthausen vroegtijdig en besloot preventief te handelen. Dit brengt het bij onze derde activiteit; Holthausen brandbeveiliging. Onze monteurs van de brandbeveiliging komen nu dagelijks bij diverse klanten op locatie voor de controle van de blusmiddelen, noodverlichtingen en aanverwante zaken. Na afloop van het controlebezoek wordt er een keurige REOB-rapportage opgesteld die aan de NEN-eisen voldoen.

Na het opzetten van de afdeling brandbeveiliging, leekt het de familie Holthausen een goed idee om veiligheidsopleidingen te geven, dit om risico’s zoveel mogelijk te beperken. Dagelijks worden in het opleidingscentrum diverse soorten opleidingen gegeven als BHV, VCA en overige veiligheidsopleidingen. Wat C.G. Holthausen onderscheid van andere opleidingsaanbieders is dat C.G. Holthausen in bezit is van een eigen oefencentrum. In dit oefencentrum spelen we real life scenario’s na om elke BHV’er voor elke calamiteit zo goed mogelijk voor te bereiden. Want een echte BHV’er worden, dat leer je niet uit een boekje!

In het jaar 2000 traden de broers, Holthausen toe. Ze deden wat nodig was om het familiebedrijf te laten groeien met succes. Niet alleen brachten de broers economische voorspoed, maar ze hadden de gasmarkt op haar kop gezet. Ze kwamen onder andere met de ‘kunststoffengasfles’ en gingen vervolgens hun eigen transportwagens ombouwen naar ‘Groengas’.  Iets wat volgens vrachtwagenfabrikanten in die tijd uit den boze was.